Nagybaczoni Molnár Ferenc
Felületes jelképgyártás III. rész.
Pest és Nógrád megyében azért folytatódott a keresés. Sz. Papp János ugyan nem került elő, de elkövetett cselekményeit hatástalanították, a pecsét zár alá lett vonva. További jogsértéseinek lehetősége alaposan leszűkült, előreláthatólag nem jelentett újabb veszélyt.
Azonban egy váratlan alkalom kezére játszott az üldözés sikerességéről már lemondó hatóságoknak. A kállói (Nógrád megye) falubírák véletlenül rábukkantak az ott bujkáló Sz. Papp Jánosra, és azonnali elfogása után őt a balassagyarmati megyeházára kísérték, ahol Sréter László főszolgabíró 1918. augusztus 25-én kikérdezte a két évvel korábban felvetődött vádpontokra nézve. A szavahihetetlenségéről elhíresült tanár tagadta az ellene felhozottakat, amelyekre nézve megismételte az általa eredetileg Bardocszék alkirálybírájának leírt változatban szereplő valótlan részletek sorozatát. Igaz óvatosabban nyilatkozott, levéltárat és régi könyveket ő sem emlegetett a pecsét lelőhelyeként, mindössze annyit ismert el, hogy azt ő készíttette el Budán. Az útlevél-vétségre vonatkozóan elterelő köntörfalazásba kezdvén úgy nyilatkozott, nem adott senkinek effajta okmányt. Holott nem is ez volt a nekiszegezett kérdés, vagyis ezzel közvetve elismerte, miszerint sajátján kívül másoknak is hamisított ilyen dokumentumokat.
A kihallgatás befejeztével, több mint féléves ismeretlen tartalmú szünet következett, majd 1819. április 19-én Sréter főszolgabíró az írásbeli vallomást átadta a megyei elöljáróságnak. Ők július 13-án továbbították a Helytartótanács felé, ahonnan augusztus 31-én az tájékoztatásra uralkodóhoz (akinek nevében herceg Koháry Ferenc szeptember 27-én további jelentést kért a vizsgálatról) és egyidejűleg az erdélyi Főkormányszékhez lett postázva.
Itt ismét Csedő kezébe érkezett az ügyirat, aki október 1-jei értékelésében kifejtette, hogy a buta és megrögzött csaló Sz. Papp János vallomásának semmi értéke nincs, ezenkívül Sz. Papp József által az apja érdekében írt levél másolatának mint kiegészítő bűnjelnek Budára küldésével, az eljárás folytatását célzó felterjesztését kéri.
Ezzel egyetértve október 14-én a Balásy vezetéknevet viselő (valószínűleg) guberniumi tanácsos válaszolt a Helytartótanácsnak, melyben értesíti a magyar főhatóságot a pecsét levéltári elzárásának megtételéről, valamint hogy Kecskeméthy József szabó nemeslevele nem lett átadva a csaló Sz. Papp Jánosnak, az elvitt másolat pedig nem szabályszerű, igazolásra alkalmatlan. Azonban, mivel nem lehet szó nélkül hagyni fiának, Józsefnek vakmerőségét, mellyel őt 1817. augusztusi levelében valótlanságok állításával védelmezni merészkedett, az ügy további viteléről gondoskodni szíveskedjenek.
A Helytartótanács 1819. december 21-én kelt levelében kérte az erdélyi Főkormányszéket, hogy Sz. Papp Jánost és fiát Józsefet, tartoztassák fel ha Erdély területén lennének. Ugyanilyen értelemben szólították fel Nógrád megyét, az említettek őrizetbe vételére.
Itt viszont megszakadnak az ügymenet további fejezetének forrásai. Nem ismerjük, hogyan zárult az akárhogy nézzük mégiscsak bűnözésre vetemedett vétkes lélek sorsa. Esetleg nem találtak rá többé, vagy az állandó feszültségben élés felőrölte idegeit, minek következtében életét vesztette.
Sz. Papp János eléggé el nem ítélhető cselekedeteinek indítékait keresve – életének hézagos ismeretében –, csupán feltételezésekbe bocsátkozhatunk. Valószínűleg kevés elismerés jutott osztályrészéül az idők során, nem hozott létre maradandó műveket, és mindennek összegzése után dönthetett akként, hogy világra segít némely a fejében fogant dolgokat, amelyeket majd az utókor, legalábbis mint felfedezőnek a nevéhez köthet. Erre ösztönözhette veleszületett képessége a nagyotmondásra, és magas fokú hajlama a törvényesség sutba vetésére. Ezirányú tevékenysége vakvágánynak bizonyult, az éber adminisztrációnak köszönhetően időben lelepleződött. Hogy a ködbe vesző történelem ilyen típusú egyéneihez köthető termékek befogadására korunkban viszont bőségesen akad hajlandóság, a tárgyalt (ál)címer újjászületése és felkarolása folyamán beigazolódott.
A képzeleti kalandozást illetően Münchausen bárót, míg bűnügyi viszonylatban Strassnoff Ignácot a hírhedt szélhámost megközelítő Száldobosi Papp János „professzor” fia és követője József, vagy erre a névre hallgató egyéb hozzátartozója, Mikszáth Kálmán jóvoltából más összefüggésben a szépirodalomba is bekerült. A „Száldobosi Papp família” című történet szerint az 1809. évi nemesi felkelés után Sz. Papp József némi hatósági segédlettel saját halálhírét keltve, családja elhagyásával párhuzamosan eltűnt a Nógrád megyei Mohorán élő szűkebb környezete látóköréből. Persze korántsem biztos hogy ez valóban így esett meg, és a cselekményszövés egyéb oldaláról is eltérhetett a tényszerűségtől, de elbeszélésében az író erősen negatív megvilágításban (mindenkitől gyűlölt személyként) tárja elénk figuráját. Az alma e felől szemlélve sem esett messze fájától.
Száldobosi Papp János költött tartalmú Bardocszéki pecsétjének rajzát, Tagányi Károly történész-levéltáros 1880-ban közzétette a Magyarország Címertára megnevezésű füzetsorozatában, ahol címerről és címertervről beszél, mintha az ál-pecsét – amely másként sem követi a történetiséget – megfelelne ezek bármelyike által támasztott követelményeknek. Leírja ugyan, hogy a Főkormányszék elutasította a „tervezetet” (igazában a Gubernium, Cserey alkirálybíró bejelentésére lépett fel tiltó rendelkezésével), és utasította Bardocszéket, hogy hivatalos ügyeikben továbbra is Udvarhelyszék pecsétjét alkalmazzák, azonban elhallgatta a bűnesetté dagadt eltévelyedés mögöttes részleteit. Előfordulhatott, hogy végig sem olvasta az ehhez tartozó iratanyagot, vagy ha mégis, úgy tett mintha nem is látta volna.
A Címertárban lévő pecsétleírás így hangzik: A Sigil(lum) Inclyt(a) Sed(is) Bardotz 1816 Rendintegrat(um) köriraton belül, ezüst folyó partján dús lombú fa, tövénél egy nyugvó bárány (párduc) látszik, míg az egészet búzakalász s borostyánág veszi közre. Az ugyanottani képi ábrázolás – ami a voltaképpeni pecsétről lett (nem éppen azzal egyezően) odamásolva – a következőképpen néz ki: Kerektalpú pajzs talprészén hullámos ezüst pólyával osztott kék mezeje felső nagyobb részében, a pólyától induló lombos fa tövében alvó párduc fekszik, amely első ránézésre talán báránynak is hat. A pajzsot jobbról búzakalász, balról borostyánág övezi. Az, hogy Tagányi a párducot báránynak (is) nézte, mégis arra enged következtetni, miszerint nem vizsgálta végig a teljes dokumentum-mennyiséget, ahol kétségtelenül párduc megnevezéssel találta volna magát szemközt. Mellesleg a pecsétlenyomaton két egymás fölötti fa vehető ki, így Tagányi a pontatlan címerleírás és másolás hibájában is elmarasztalható. Ellenben Bardocszéknek a Sz. Papp féle pecséttől való főkormányszéki eltiltását, azzal a meghagyással hogy ugyanúgy Udvarhelyszék címerével éljen miként korábban tette, jól figyelte meg.
Mostani vizsgálódásunk tartama alatt némi körbetekintéssel nemsokára az is világossá vált, hogy a Tagányi-féle rajzra és ellenőrizetlen szóbeszédre épülően, a párduccal ékesített címerhez hasonló tervvázlat még előzőleg Bardoc falu megtestesítésére lett szánva, a tervező ezt töltötte fel egynémely kiegészítő tartozékkal (kard, nap és hold, valamint fa helyett faág), és a címerre mohón áhítozók felbukkanásakor átírta az egészet Erdővidék nevére. Itt ugyanúgy könnyen tetten érhető, hogy a nem éppen szilárd talapzaton nyugvó jelkép-együttes létrehozását, a fentebb kifejtett szemfényvesztő fondorkodás tárgya ihlette. Bardoc jól járt, megmenekült mindettől. Ám Erdővidék összessége ráfizetett, mert bölcsebb elődeivel ellentétben áldozatul esvén a megtévesztésnek, paródiába illő helyzetbe sodorva magát, az ebből való kimenekülés terhét is vállára vette.
Ennyi szánalmas bonyodalmat ölel fel Erdővidék címerének előélete. Ki hitte volna a szélhámosság egykori leleplezői közül, hogy a bűntárgyként lefoglalt akkori pecsétnyomó ábrája, csaknem két évszázad elteltével Erdővidék címerévé lép elő. Megboldogult Cserey királybíró uram, mennyei szállásán okkal vonhatja szigorúan össze szemöldökét a szerencsétlen utódok eltévelyedése láttán. Mert bárhonnan közelítjük meg – kis változtatással – a friss címer magában hordozza Száldobosi Papp János csalárd alkotását és szellemi örökségét.
Jobban szemrevételezve Tagányi Károly könyvének az eredeti (hamisítvány) pecséttel egybevágó címerrajzát, azon még a csalás tárgyiasult alakját felénk közvetítő Tagányi szerkesztette pajzs típusa (dobor) is azonos a mostanival.
A folyó is ugyanott fut a pajzstalpat átszelve, a régi fals, és az új címerben egyaránt. Annyi eltérés van közöttük – miközben még a Bardoc községnek szánt módosítást is el kellett szenvedniük –, hogy tervezőnk a fekvő párducot talpra állította, majd kardot nyomott a markába, ezenkívül a folyóparti fát kidöntve arról egy gallyat levágott, és felnagyítása után az állat baljába adta. A nap és hold mint általános székely jelkép jutott a kompozícióba, a pajzs meg lett toldva a koronával, ami nem jelent egyedi többlethozzáadást Erdővidéket illetően.
Mint bebizonyosodott a párduc ál-jelkép, nincs köze Bardocszékhez. Ekként való elismerése azonosulást jelent a múltbeli bűncselekménnyel, ráadásul bármiféle használatbavétele a hamis tanok legalizálásával lenne egyenlő, így nem kaphat jogosultságot Erdővidék címerében. Aminek egyértelműségét még az sem ingathatja meg, hogy a párduc bátor állat, melyet – miképpen a tervező címerleírásában előhozakodik vele – nem kell szégyellnünk. Hát ez az amiben, jóllehet ismeretforrás hiányától sújtottan, de végzetesen téved. Nem lehet mindegy, mit és hogyan teszünk a címerpajzsba, és ha a feltárt ismeretek fényében pillantunk a tárgyalt címer keletkezésének menetére, határozottan el kell vetnünk úgy a párduc, mint a hasraütésszerű jelképkeresés módszereinek fennmaradását.
A fentebb írtakon túlmenően megemlítjük azt is, hogy az újonnan létrehozott emblematikus összeállítás a történeti hűséget szem előtt tartók körében már csak ezért sem szerezhetne elfogadottságot, mivel teljes mértékben hiányzik belőle Miklósvárszék kifejeződése, ami megengedhetetlen aránytévesztés a térség részeinek egybevont megjelenítésekor. Amúgy Miklósvárszék Baróttal, nagyobb súllyal esik latba Erdővidék összetételénél, és e kézenfekvő meghatározottság kihagyhatatlanná teszi a terület címeréből, ha azt Három- és Udvarhelyszék címerkép-elemein túlmenően akarjuk megteremteni. Ahogyan a főszékek régóta megvolt közjogi felsőbbsége sem maradhat el egy autentikus címerből.
A felsoroltakat megfejelhetjük azzal, hogy a valószínűtlenül nagy levelű tölgyág, kiterjedésében mérséklést érdemelne, de ezüst színe (máza) miatt sem látja el jól a neki szánt feladatot, erdő, vagy még inkább Erdővidék benyomásának keltésére. Sejthetőleg a faág többszörözése jobb képzettársításra adhatna okot. A tervező miközben komoly tudásanyag birtokában van, mintha kissé visszaélt volna az általános információszegénységgel, és talán akaratlanul, de kihasználta a szakmai kontroll hiányát is.
Viszont akkor értelemszerűen kívánkozik elő a kérdés, milyen legyen Erdővidék címere? Mindenekelőtt leszögezhetjük, hogy kétségkívül egy jobban előkészített folyamat eredményeképpen kellene véglegesíteni. Kizárva belőle a hamis elméletek odatolakodó tárgyainak tömegét, és a megrendelők követelődző elvárásainak torz elemeit. Továbbá nem kívánatos a légből kapott ötletelés üres produktumaival telített csomagok becsempészése sem. Sokkal inkább a történelmi múlt valóságosan fellelhető darabjaiból ajánlatos meríteni, akár a heraldika által megengedett áttételes módon is, az esetleges korábbi címerviselésre utaló jelekről nem megfeledkezve. Az új címer megalkotásának lehetőségei, amelyek egyben kívánalmak is, több megoldást nyújthatnak. Ha van emléke régebbi címerviselésnek, az feltétel nélkül átvehető. Úgyszintén magától értetődő valamely jellegzetesség, létesítmény, egyedi természeti adottság, keretek között véghezviendő beépítése. Még több okot szolgáltathat címerbe vételre, ha úgynevezett beszélő címer megformálására alkalmas, az adott körzet nevét tükröző vagy magukban hordozó alakzatok állnak rendelkezésre. Olyan új címerkép bevitele általános jelkép gyanánt kivételesen megengedett, ami nem ezekhez kapcsolódik, de velük valamiféleképpen közvetve mégis összefüggésbe hozható.
Erdővidéknél a régi pecséthasználatot, főszékeitől átvett lenyomatok révén adottnak mondhatjuk, amelyeknek egyes elemeit nem hagyhatjuk el a sajátunknak megtenni óhajtott címerből már azért sem, mert Miklósvár-és Bardocszék ezekből sarjadván ki, de mégis keblükben maradva, hozzájuk csaknem elszakíthatatlan kötelékek fűzték. Ezeknek feltüntetési formáit az összevont címerváltozatok megrajzolásával előzőleg már kifejtettük. Tulajdonképpen ennyivel elintézettnek vehetnénk szűkebb pátriánk jelképalkotásának dolgát, amellyel meg is felelnénk majdnem minden idevágó előírásnak, de amennyiben minél inkább belemerülünk az elmélkedésbe, erősödhet annak érzete, hogy jelenjenek meg a címerben Erdővidékre, pontosabban Miklósvár- és Bardocszékre határozottabban emlékeztető motívumok. Ez leginkább egy többszörösen összetett pajzsban valósítható meg. Mégpedig vagy a főszékektől átvett kétosztatú címer közepén, a tagoltan álló felső pajzsmezőbe tolt ékkel kiegészítve, vagy boglárpajzsnak a nagypajzsra illesztésével. Az utóbbinak nem elhanyagolható előnye, hogy adott helyzetben önálló címerként szerepeltethető, továbbá az ékelt formával szemben, ahol a hely korlátai miatt csak nagyon leegyszerűsített címerkép állítható az elkeskenyedett mezőbe, itt másféle sík-kiképzés is lehetővé válik. Végső soron pedig a boglárpajzs bővítésével, egészében függetlenített címer fejleszthető ki.
Egyébiránt Erdővidéken nem található a teljes tájegységet jellemző sajátosság, az erdőt kivéve. Amellett hogy ez kiemelt adalékként kezelendő, fákat illetve facsoportokat nem mindig esztétikus címerre vinni. Ennél kézenfekvőbbnek érezzük magát a pajzsot stílizáltan erdővé tenni, mégpedig annak színével, ami által a zöld pajzsfelület mellett köteleznénk el magunkat, ez alkalomra megteremtve a „beszélő pajzsmező” fogalmát. Ugyanakkor, amiért az így keletkeztetett tarpajzs pusztán nem elegendő a két kis szék megjelenítésére, a zöld pajzsra Miklósvár- és Bardócszéket másképpen is tükröző részletek elhelyezése indokolt. Valamint hogy a nemrégiben még érvényes kettősség itt is érvényesüljön, a boglárpajzsnak középen arany sávval (pólya) keresztülvágása szükséges, ami egyben a székek között kanyargó Bacon és Barót patakokat lenne hivatva jelölni. Miklósvárszék nevéből eleve következik a „vár”-nak igénybe vétele (ennyit megtartva az 1833. évi terv szellemiségéből), aminél kifejezőbbet amúgy sem lelhetünk azon a vidéken.
Bardocszék ilyen nézőpontból sokkal nehezebb feladatnak bizonyul. Néveredetéről semmit nem tudunk, jelentéséről még ennél is kevesebbet. A párduc „legenda” még legendának sem elegendő, közönséges szélhámosságból kiindult csalás, azaz bűncselekmény elkövetése hozta napvilágra, józan gondolatokban mint szimbólum, eséllyel nem merülhet fel. Távolról való elkerülését, az ismeretek átadásával nyomatékosan hangsúlyozva, csak indítványozni vagyunk képesek.
Ami címerképként szóba jöhet, az Bardócszéken körülnézve meglehetősen kevés. Épületet innen a címerbe venni, a miklósvárszéki képletes vár mellé már nem ildomos. A névadó egykori székközpont Bardoc községben egy nevezetesség található, a régi harang, hozzáillő környezetben akár része lehetne az ékelés, vagy a boglárpajzs illetve a különálló erdővidéki címer valamely osztatának. Végiggondolva a lehetőségeket, talán címerképi al-pajzsra helyezése hozhatna elégséges eredményt, amit valamely állat alakja elé lenne érdemes illeszteni. Az állat kiválasztásánál sas vagy sólyom adódik leginkább a célhoz közelállónak.
A kerecsensólyom, azaz turulmadár, a magyarság székely vonatkozásokat is tartalmazó eredetmondájának központi résztvevője, ezenkívül a sólyom kapcsolódik Bardocszék legnépesebb falujának Vargyasnak múltjához, amennyiben az ott lakozott kiváltságos fejedelmi solymárokat idézi fel. A hatalom jelképeként szintén megjelentethető sólyom, mint Erdővidéken valóságosan létező ragadozó madár, az itt sohasem volt talmi párducot e téren is felülmúlja.
Ékeléses változatok
A boglárpajzs függetlenítésével, Erdővidéknek további címerformája alakítható ki. Ebben a háttérként elhagyott háromszéki részletek a várkapuba és a bástyák fölé (csillagok) átvihetők, míg Udvarhelyszék öt vörös keresztje, a bardóci harang körvonalaitól övezve a sólyom védőpajzsára tehető fel. A sólyom másik lábába csatabárd (netán egyéb fegyver) a pajzsfőbe nap és hold, az egész pajzsra arányos heraldikai korona kerülhetne.
Boglárpajzs alkalmazása

Erdővidék önálló címertervei
Az összekuszált szálak kibogozása után, lehetőségeinkhez mérten ennyit tehetünk a tisztább alapokon nyugvó erdővidéki címer megszületése érdekében. Az itt bemutatott tervrajzok nem kötelező erejűek. Ám úgy véljük, ha az erdővidékiek szűkebb vagy tágabb közössége értékálló címert szeretne magáénak tudni, annak gondolatisága nagyjából ekörül foroghatna.
Természetesen a (Történelmi) Vitézi Rend Egyesület helyi tagsága úgy rontja le
saját tekintélyét, és róla a közvéleményben megszilárdult másként sem mindig kedvező képet, ahogy neki tetszik. Azonban nem titkolhatjuk el, hogy ez a magatartás nem méltó egy ilyen szerveződéshez, és másokat is figyelmeztetünk, óvakodjanak az annak idején törvénytelen mesterkedések által kreált, de az ősök ébersége falán áthatolni képtelen, megtépázott hitelű jelképek sajátjuknak vallásától. A továbblépéshez értelemszerű lenne az elhamarkodottan felvett címertől való elállást, és a kérdéskör újragondolását napirendre tűzni.
(2009/10 telén)